Deltag i The Copenhagen Daycare Project

Det er stadig muligt at deltage i "The Copenhagen Daycare Project", hvor pædagoger og medhjælpere i københavnske vuggestuer får individuel kompetenceudvikling af psykologiforskere fra Københavns Universitet.

Med video og feedback reflekteres der over, hvordan pædagogerne møder de små børns behov og udvikling.

For et lille barn mellem 0-3 år er det vigtigt at blive forstået af de voksne, der passer på det. Naturligvis primært af barnets forældre, men næsten alle børn i Danmark tilbringer hovedparten af deres vågne timer i vuggestue, så også relationen til pædagoger og medhjælpere har stor betydning for barnets tryghed og  og udvikling: Jo bedre de voksne i barnets dagtilbud møder barnets følelsesmæssige behov og spejler dets følelser – uanset om barnet er glad, vred, ked af det eller noget helt fjerde - des bedre lærer det lille barn at regulere sine følelser.

I en travl hverdag kan selv en erfaren pædagog eller pædagogmedhjælper dog blive en smule fartblind for barnets følelsesmæssige behov midt under bleskift, spisning eller på legeplads eller tur. Alle dagtilbud i Københavns Kommune mulighed for at deltage i forsknings- og kompetenceudviklingsprojektet "The Copenhagen Daycare Project: Relationskvalitet i vuggestuen", hvor forskere fra Københavns Universitets Institut for Psykologi og Københavns Professionshøjskole, giver 1:1-videofeedback til pædagogisk personale i vuggestuen.

Baggrunden for forskningsprojektet "The Copenhagen Daycare Project" er et studie i Holland, der har vist, at forløbet med video og feedback kan fremme de relationelle kompetencer hos det pædagogisk personale -både lige efter forløbet og på længere sigt.