Deltag i The Copenhagen Daycare Project
Med video og feedback reflekteres der over, hvordan pædagogerne møder de små børns behov og udvikling.
For et lille barn mellem 0-3 år er det vigtigt at blive forstået af de voksne, der passer på det. Naturligvis primært af barnets forældre, men næsten alle børn i Danmark tilbringer hovedparten af deres vågne timer i vuggestue, så også relationen til pædagoger og medhjælpere har stor betydning for barnets tryghed og og udvikling: Jo bedre de voksne i barnets dagtilbud møder barnets følelsesmæssige behov og spejler dets følelser – uanset om barnet er glad, vred, ked af det eller noget helt fjerde - des bedre lærer det lille barn at regulere sine følelser.
I en travl hverdag kan selv en erfaren pædagog eller pædagogmedhjælper dog blive en smule fartblind for barnets følelsesmæssige behov midt under bleskift, spisning eller på legeplads eller tur. Alle dagtilbud i Københavns Kommune mulighed for at deltage i forsknings- og kompetenceudviklingsprojektet "The Copenhagen Daycare Project: Relationskvalitet i vuggestuen", hvor forskere fra Københavns Universitets Institut for Psykologi og Københavns Professionshøjskole, giver 1:1-videofeedback til pædagogisk personale i vuggestuen.
Baggrunden for forskningsprojektet "The Copenhagen Daycare Project" er et studie i Holland, der har vist, at forløbet med video og feedback kan fremme de relationelle kompetencer hos det pædagogisk personale -både lige efter forløbet og på længere sigt.