Køn, diversitet og lige deltagelsesmuligheder i pædagogisk praksis
På denne inspirationsdag vil eksperter med viden fra både forskning og praksis belyse, hvilken rolle dominerende forestillinger om køn, diversitet og identitet spiller i den pædagogiske praksis, og hvordan det får betydning for børn og unges oplevelse af muligheder både nu og senere i livet.
Mål
Pædagogisk personale og andre fagprofessionelle på fritidsområdet får viden og værktøjer, de kan bruge i praksis til at forholde sig til køn og diversitet i det pædagogiske læringsmiljø og dermed arbejde for, at alle børn og unge tilbydes lige deltagelsesmuligheder uafhængigt af deres køn og andre vilkår.
Målgruppe
Pædagogisk personale og andre fagprofessionelle, der arbejder med børn og unge i en fritidskontekst.
Underviser
Dagens vært er Cecilie Nørgaard, der er uddannelses- og kønssociolog og i mere end 20 år har arbejdet med køn, kultur og diversitet, særligt ift. børn og unge. Cecilie har stiftet Prismecertifikatet, der er et efteruddannelseskursus i køn, diversitet og normbevidst pædagogik særligt målrettet pædagoger og har blandt andet skrevet bogen ’Han Hun Hen – opdrag til ligestilling og mangfoldighed’ (Gyldendal, 2021).