Læringsforløb i Strategisk Skoleledelse - Viden, Valg og Handling

Ledere fra skoler og KKFO'er har mulighed for at tilmelde sig fagdage i temaerne fra Strategisk Skoleledelse - Viden, Valg og Handling.

Fagdagene henvender sig især til nyansatte ledere, og nye ledelsesteams, men er åbne for alle medlemmerne af skoleledelsen.

Der er i alt fire temaer, man kan deltage i:

  1. Ledelse og Elevresultater
  2. Læringsmiljø
  3. Undervisningskvalitet
  4. Professionelle Læringsfællesskaber

Fælles for de fire forløb er, at deltagerne skal have sat sig ind i og medbringe skolens strategiske program.

Læs mere og tilmelding til fagdagene - se det nedenstående link.

Målet for nye ledere i læringsforløbet

Deltagerne i fagdagene får kendskab til det forskningsbaserede grundlag, der ligger bag den analyse de skal gennemføre. De trænes i at anvende forskellige metoder – observation, interview og kvantitative data – til at gennemføre analyser af deres egen skole.

Derudover lærer de at formulere mål og planlægge relevante indsatser, som kan bidrage til en forbedret kvalitet i skolens undervisning og trivsel. Endelig får de viden om, hvordan man som leder kan kommunikere datainformeret og involverende – og hvordan man leder den strategiske udvikling i samarbejde med ledelsesteamet og skolens aktører.

Efter fagdagene

Læringsforløbet lægger op til, at du som deltager anvender dagens tema direkte i din egen praksis. Du observerer undervisning, indsamler elevernes perspektiv og går i dialog med medarbejderne om det, du undersøger. Undervejs dokumenterer du de fund, du gør, og bruger dem til at vurdere kvaliteten af skolens praksis.

Sammen med dine ledelseskolleger og med støtte fra områdets mentor, får du mulighed for at kvalificere dine refleksioner og forberede det videre strategiske arbejde. Hver fagdag afsluttes med et sparringsmøde, hvor temaet afrundes og kobles til det samlede udviklingsarbejde på skolen.