Skab tryghed og forebyg konflikter for børn i dagtilbud

Low-arousal-forløb målrettet det pædagogiske personale i dagtilbud giver viden og konkrete værktøjer til at skabe tryghed for børn og forebygge konflikter.

Det er muligt enten at deltage i et aften- eller 3-dages-forløb. Deltagerne får viden og konkrete værktøjer til at arbejde med en pædagogisk tilgang, der fokuserer på at skabe trygge rammer for børnene, og derved forebygge og reducere stress- og konfliktfremkaldende faktorer. 

Aften- og 3-dages-forløbene består af en række temaer.

Tilgangen

Her arbejdes der med børnesyn, ansvar og selvkontrol – og hvordan man som pædagog kan aflaste barnet i stressende eller konfliktprægede situationer. Deltagerne lærer om strategisk adfærd og hvordan børns handlinger ofte er forsøg på at bevare deres selvkontrol i svære situationer.

Metoder

Deltagerne får konkrete værktøjer til at håndtere konflikter, afmontere svære situationer og skabe ro. Der arbejdes med affektsmitte, afledning og evalueringsmetoder – og hvordan man bygger en ramme, hvor børn oplever sig som en del af et fællesskab, der giver mening for dem.

Forståelse – bag om adfærden

Her gås bag om adfærden og der dykkes ned i de kognitive funktioner, som børn kan være udfordrede på. Pædagogerne lærer at forstå sammenhængen mellem fx eksekutive vanskeligheder og adfærd – og hvordan de kan arbejde pædagogisk med netop dét, barnet har brug for støtte til.

Opstartsmøde for ledere

Det anbefales at tilmelde to medarbejdere fra institutionen, da de undervejs i forløbet kan støtte hinanden i det videre arbejde med at omsætte teori til praksis.

Som en del af kompetenceforløbet inviteres nærmeste leder til et to timers online informationsmøde den 10. september. Lederen modtager invitation, når medarbejderne er tilmeldt.

Formålet med mødet er indsigt i forløbets centrale værktøjer, læringsmål og pædagogiske retning – så lederen bedst muligt kan understøtte, at det lærte, omsættes og fastholdes i praksis.

Der er særligt fokus på, hvad det vil sige at arbejde med low arousal-tilgangen – og hvordan leder kan skabe rammer, der gør det muligt at træne, øve og kvalificere indsatsen i det daglige arbejde.