Avatar til børn, der ikke kan komme i skole
En avatar kan være en midlertidig pædagogisk metode, der gør det muligt for elever, der ønsker at deltage i skoleundervisning, men som fysisk forhindres, at forblive aktive deltagere. En avatar placeres fysisk i klasseværelset og fungerer som elevens øjne, ører og stemme, mens eleven selv deltager virtuelt via en tablet. Eleven kan interagere med klassen, række hånden op og få et fuldt overblik over undervisningen via en anavar.
Hvem kan få gavn af en avatar?
Avatars er særligt velegnede til elever med stigende fravær, hvor det er vigtigt at bevare tilknytningen til skolen. Elever med somatiske sygdomme eller psykiske sårbarheder, der ikke kan være fysisk tilstede, kan en avatar være en oplagt løsning. De er også velegnede til elever, der har behov for en gradvis tilbagevenden til klasseværelset.
Det praktiske
- Lærerne skal ikke lave et specielt tilrettelagt undervisningsforløb til eleven, som anvender avataren.
- Eleven skal sidde for sig selv i et andet lokale på skolen eller i hjemmet, så det kun er eleven, som følger undervisningen via iPad.
- Avataren kan ikke optage eller filme undervisningen, og der kan heller ikke tages skærmbilleder.
Sådan får I en avatar
Hvis en lærer mener, at en avatar kan være til gavn for en elev, skal skolens ledelse inddrages i processen. Ledelsen skal kontakt Sygeundervisningen på Holbergskolen, der arrangerer et intromøde for eleven, elevens forældre, relevante lærere og skolens ledelse. På intromødet får alle en grundig introduktion til værktøjet.
Sygeundervisningen på Holbergskolen råder over avatarer og iPads, der kan lånes ud til folkeskoler i København.
Mere info og ansøgning
Jens Foged
Afdelingsleder for sygeundervisningen