Skole-Erhverv-forløb
Disse forløb kan din skole vælge
Vis alle
Coding Class
Kort beskrivelse
Coding Class giver eleverne en unik mulighed for at arbejde med en autentisk opgave stillet af en virksomhed. Klassen matches med en samarbejdsvirksomhed inden forløbet, og virksomheden deltager aktivt gennem hele processen – fra at præsentere casen til at give feedback og modtage elevernes præsentationer på et afsluttende virksomhedsbesøg.
Forløbet handler både om uddannelse og job samt om teknologiforståelse. Eleverne arbejder i en innovationsproces, hvor de udvikler løsninger til virksomhedens mission. De designer og koder en prototype ved hjælp af forskellige kodeprogrammer til fx 3D-verdener, spil, apps eller animationsfilm. Gennem forløbet møder eleverne virksomhedens medarbejdere, får indblik i deres arbejdsområder og opbygger en forståelse for, hvordan teknologi skaber værdi i erhvervslivet.
Coding Class varetages af BUFX, som koordinerer og stiller undervisere til rådighed gennem hele forløbet.
Klassetrin
- 6.-7. klasse
Brancher
- Alle brancher er i spil i Coding Class, hvor metode og løsninger overordnet styrker elevernes STEM-kompetencer.
Fag-, fokus- og kompetenceområder
Forløbet styrker elevernes kompetencer inden for IT/teknologi, Naturfag og Matematik, og bidrager til at flere elever får øje på uddannelser og job inden for netop de fagområder.
Roller
Coding Class-underviseren står for undervisningen, faciliterer innovationsprocessen, vejleder eleverne i kodning og design, er bindeled for kommunikationen mellem skole og virksomhed og leder de endelige præsentationer hos virksomhederne.
Samarbejde med virksomhed
Eleverne får et indblik i virksomhedens arbejdsområder, medarbejdernes kompetencer og de karriereveje, der er tilgængelige inden for forskellige fagområder.
- Kick-off-møde: Lærere og virksomheder mødes, udveksler kontaktoplysninger og aftaler rammerne for casen.
- Løbende involvering: Virksomheden deltager på tre dage i forløbet for at præsentere casen, give feedback og tage imod elevernes endelige præsentation.
- Afslutning: Klassen besøger – hvis muligt – virksomheden på dag 5, hvor eleverne fremlægger deres løsninger og oplever virksomhedens miljø på nært hold.
Omfang
Forløbet varer 25 lektioner fordelt på 5 dage (5 lektioner pr. dag), som ofte er fordelt over fem uger. Virksomheden deltager i 6-10 lektioner fordelt på tre dage. Derudover forventes det, at lærere og virksomhed deltager i et 2-timers kick-off-møde. Efter afslutningen udfyldes en kort evaluering.
Lokationer
Undervisningen foregår på skolen dag 1-4. Dag 5 besøger eleverne virksomheden, hvis dette er muligt. I enkelte tilfælde opfordres der til besøg hos virksomheden på andendagen.
Arrangør
BUFX fra Københavns Kommune
Bæredygtigt Byggeri
Byg – Skab fremtidens bydel ved Tunnelfabrikken
I dette læringsforløb får jeres elever mulighed for at komme med deres bud på omdannelsen af et nyt byområde i ved Tunnelfabrikken i Nordhavn. Eleverne skal arbejde med håndværk og får indblik i byudvikling og flere af de fagområder, der indgår i byggeri. De skal udforske området og udvikle deres egne forslag til, hvordan området kan omdannes til et nyt, attraktivt kvarter, mens de dykker ned i temaer som bæredygtigt byggeri, byplanlægning og borgerinddragelse. Gennem hands-on aktiviteter i makerspacet BUFX Byg og feltarbejde i lokalområdet får eleverne uvurderlige indblik i byggebranchens mange facetter. De kommer til at samarbejde med professionelle fagfolk, og deres innovative løsninger kan potentielt blive en del af de faktiske udviklingsplaner.
Vælg dette forløb for at give eleverne en unik læringsoplevelse, hvor de kan kombinere teori og praksis, styrke deres teknologiforståelse og udvikle deres entreprenørielle kompetencer.
Klassetrin
6.-7. klasse
Brancher
- Byggeri og anlæg
- Håndværk
- Byudvikling og planlægning
- Bæredygtigt byggeri
- Arkitektur
Elevernes faglige udbytte
Forløbet styrker elevernes kompetencer inden byggeri, byplanlægning, bæredygtige klimaløsninger, teknologiforståele, fysik/kemi, biolog og geografi, IT/teknologi og/eller matematik, og bidrager til at flere elever får øje på erhvervsuddannelserne og job inden for byggebranchen.
Samarbejde med virksomhed
Eleverne samarbejder med aktører fra byggebranchen, fx byplanlæggere, ingeniører, håndværkere og arkitekter, der er involveret i udviklingen af Tunnelfabrikken og det nye bykvarter i Nordhavn. Virksomhederne introducerer casen, giver feedback og vurderer elevernes løsninger, samtidig med at eleverne lærer om de praktiske opgaver og håndværksfag, der er nødvendige for at bygge fremtidens by. Dette giver eleverne et indblik i den arbejdsproces, der kræves for at skabe bæredygtige byområder.
Roller
Undervisningen varetages af undervisere fra BUFX, der står for det faglige indhold, koordinering og gennemførelsen af undervisningen.
Virksomheden bidrager med kendskab til virksomhedens profil og indsigt i medarbejdernes fagligheder, uddannelser og kompetencer igennem et virksomhedsbesøg til de deltagende klasser.
Virksomheden præsenterer udfordringen og giver eleverne feedback på deres præsentation.
Klassens lærere står for klasseledelsen og deltager aktivt i undervisningen. Det forventes, at det er den samme lærer, der deltager alle fem dage. Derudover vil klassens lærere stå for transport og andre praktiske gøremål i forbindelse med forløbet. Klassens lærere skal selv være i klassen, når eleverne arbejder selvstændigt. En af dagene vil foregå på skolen. Her vil lærerne få et program, de kan følge, men skal selv stå for undervisningen.
Omfang
Et forløb er for en hel klasse i ca. 25 lektioner. Forløbet varer en uge i fem sammenhængende dage, hvoraf en af dagene foregår på skolen.
Arrangør
BUFX
Climate Craft
Kort beskrivelse
Climate Craft er et STEM-forløb, hvor eleverne skal løse problemer fra den virkelige verden. Som en konsekvens af klimaforandringerne vil København i fremtiden nemlig opleve flere og stadigt kraftigere skybrud og oversvømmelser i byen. I København arbejdes der aktivt på at udvikle bæredygtige løsninger for at klimasikre byen. I Climate Craft får jeres elever en unik mulighed for at tage aktiv del i dette vigtige arbejde, hvor de kommer til at arbejde på konkrete klimarelaterede cases i deres lokale område. Casen vil blive stillet af en virksomhed og eleverne vil arbejde med at udvikle løsninger til case-områdets udfordringer ved hjælp af metoder inden for engineering og innovation. Eleverne skal både idéudvikle, bygge prototyper og tilpasse deres løsninger på baggrund af feedback i løbet af ugen. De endelige samlede løsninger bygger eleverne i Minecraft: Education Edition.
Hele forløbet er styret og koordineret af pædagogiske undervisere, som giver eleverne viden om klima og guider dem igennem en struktureret didaktisk engineeringproces, som hjælper dem med at kvalificere løsningsforslag til casen. Undervejs i denne proces modtager eleverne feedback i forhold til, om deres løsningsforslag er på rette kurs, eller der er behov for ændringer. Hvert forløb afsluttes med, at klassen præsenterer deres færdige produkter for udvalgte medarbejdere fra virksomheden og modtager den endelige feedback. Igennem undervisningsforløbet præsenteres eleverne for uddannelse og jobmuligheder ved den virksomhed de samarbejder med.
Klassetrin
6.-7. klasse
Brancher
- Virksomheder der arbejder med klimarelaterede problemstillinger, særligt klimatilpasning, byfornyelse, skybrudssikring el.lign.
Elevernes faglige udbytte
Forløbet styrker elevernes kompetencer inden for Naturfag, IT/teknologi og/eller Matematik, og bidrager til at flere elever får øje på erhvervsuddannelser og job inden for netop de fagområder og meget gerne med fokus på klimaløsninger.
Roller
Undervisningen varetages af undervisere fra Bæredygtig Generation, der står for det faglige indhold, koordinering og gennemførelsen af undervisningen.
Virksomheden bidrager med kendskab til virksomhedens profil og indsigt i medarbejdernes fagligheder, uddannelser og kompetencer igennem et virksomhedsbesøg til de deltagende klasser.
Det er desuden virksomhedens opgave at stille eleverne en autentisk case, som de undervejs i forløbet giver eleverne feedback på og til sidst overværer elevernes præsentation.
Klassens lærere står for klasseledelsen og deltager aktivt i undervisningen.
Samarbejde med virksomhed
Eleverne får et indblik i en virksomheds virke og møder virksomhedens medarbejdere og hører om deres forskellige kompetencer.
Igennem mødet med virksomheden får eleverne kendskab til en virksomheds mange arbejdsområder og mulige uddannelsesveje.
Omfang
Et forløb er for en hel klasse i ca. 25 lektioner. Forløbet varer en uge i fem sammenhængende dage.
Lokationer
På forløbets første dag bliver eleverne introduceret til håndtering af regnvand i byen, når de – på egen skole – skal lave en række forsøg og undersøgelser. Dag to foregår i et udvalgt caseområde i byen, hvor eleverne undersøger de konkrete og kontekstuelle udfordringer samt på skolen, hvor vi gennemgår deres undersøgelsers resultater. De næste dage foregår på skolen, hvor eleverne begynder at idéudvikle, designe og udforme prototyper i Minecraft: Education Edition. Præsentationen på den sidste dag foregår ligeledes på skolen.
Arrangør
Bæredygtig Generation i Afdelingen for Bæredygtig udvikling, BUF.
Climate Engineering
Kort beskrivelse
Climate Engineering er et STEM-forløb, hvor eleverne arbejder med at løse en aktuel problemstilling fra klimatilpasnings-/forsyningsverdenen.
Udfordringen vil blive stillet og præsenteret af HOFOR (Hovedstadens forsyningsselskab), som bl.a. arbejder med at klimatilpasse København og 7 andre kommuner i Hovedstadsområdet. Eleverne skal således prøve kræfter med virkelige problemstillinger fra erhvervslivet.
Vejret i Danmark ændrer sig. Grundet klimaforandringerne bliver vejret varmere, vådere og vildere herhjemme. Vi har derfor brug for at tilpasse vores byer, for at forebygge skader, forsaget af de ændrede vejrforhold. Vi skal altså klimatilpasse Danmark. Klimaforandringerne tvinger os bl.a. til at håndtere flere store regnskyl, skybrud, der kan forsage oversvømmelser og vandskader. Det er det store tema, på forløbet her, hvor eleverne skal finde på løsninger til at håndtere de store vandmængder fra skybrud, uden at det overbelaster undergrunden, og samtidig undgå oversvømmelser og vandskader.
I løbet af fem skoledage vil eleverne, i et fuldt udstyret Makerspace, skulle udvikle et produkt fra bunden for at løse den udfordring som virksomheden har stillet. Udfordringen er en del af skybrudssikringen af København, eleverne skal beskytte byen mod oversvømmelser ved at designe, bygge og teste specielle skybrudsriste. Eleverne arbejder med engineering som metode og derigennem bl.a. beskæftige sig med:
- Undersøge udfordringen, v. bl.a. klimatilpasnings-øvelser og ekskursion
- Idégenerer løsninger
- Planlægge og designe prototyper
- Bygge prototyper med bl.a. lasercutter
- Teste prototyper i specialdesignede testfaciliteter
- Optimere prototyper baseret på test og feedback
- Pitche løsninger, for virksomhed
Afslutningsvis vil eleverne pitche deres produkt for virksomheden samt præsentere deres udfordring, metode, resultater og konklusion, vha. posters, som printes på posterprinter og kan tages med tilbage på skolen og udstilles.
https://www.hofor.dk/baeredygtige-byer/udviklingsprojekter/skybrudssikring/
Klassetrin
6.-7. klasse
Brancher
HOFOR, Hovedstadens forsyningsselskab, beskæftiger ca. 1.200 medarbejdere inden for mange forskellige brancher. Climate engineering-forløbet giver eleverne indblik i forskellige brancher som har en vigtig rolle i det samarbejde der skal til for at styrke den grønne omstilling herunder ingeniør og de håndværksmæssige fag.
https://www.hofor.dk/om-hofor/job/
Elevernes faglige udbytte
Elevernes STEM-kompetencer styrkes gennem forløbet og forløbet bidrager til at flere elever får øje på erhvervsuddannelser og job inden for fagområder omkring klimatilpasning.
Naturvidenskab
- Videnskabelig proces for tests
- Optimering – baseret på test og dataindsamling
- Datamodellering
Dansk
- Feedback fra virksomhed
- Kommunikation – Præsentation af produkt
21th century skills
- Problemløsning
- Samarbejde
- Digitale kompetencer
- Kreativitet
Tværgående temaer
- It og medier
- Innovation
- Uddannelse og Job
- Teknologi
- Digital design
- Teknologisk kunnen
Fælles Faglige Fokusområder
Forløbet Climate Engineering kan anvendes som en del af et Fælles Fagligt forløb i 7. klasse. F.eks. Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer eller Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår.
Roller
Det er underviseren fra ENERGI & VAND, der har det overordnede ansvar for undervisningens tilrettelæggelse, indhold og gennemførelse.
Klassens lærer deltager aktivt i undervisningen ved at hjælpe til under de praktiske øvelser og stå for den overordnede klasseledelse. Det forventes, at det er den samme lærer, der deltager alle fem dage.
Det er oplagt, at lærere som ønsker at lære mere om Engineering som metode og evt. koblingen til de naturfaglige kompetencer, nye teknologier og anvendelsen her af, benytter sig af muligheden for at udforske hvordan underviseren fra E&V griber processen an.
Virksomheden præsenterer udfordringen, kommer med feedback og bedømmer løsningernes potentiale til sidst.
Samarbejde med virksomhed
Eleverne får et indblik i en virksomheds virke, møder virksomhedens medarbejdere og hører om deres forskellige kompetencer.
Eleverne får kendskab til en virksomheds mange arbejdsområder og mulige uddannelsesveje.
Omfang
Forløbet er rammesat til 5 dage á 5 lektioner = 25 lektioner. ENERGI & VANDs underviser og klassens lærer deltager i samtlige 25 lektioner.
Læreren skal deltage en forberedelseseftermiddag på to timer inden forløbet, som dækker forberedelse til hele ugen. Forberedelseseftermiddagen kan som udgangspunkt placeres når det passer skolen/læreren.
Virksomheden deltager med præsentation af udfordringen, elevernes pitch og vurdering af elevernes løsninger på problemstillingen
Lokationer
Undervisningen foregår hovedsageligt i ENERGI & VANDs Makerspace, med evt. besøg til relevant klimatilpasningslokation.
Arrangør
ENERGI & VAND – Greater Copenhagen Living Lab.
Roskildevej 213, 2500 Valby. Tel. 3630 3606
Sammen Smager Vi På Fremtiden
Kort beskrivelse
Giv dine elever en smagsprøve på fremtidens bæredygtige gastronomi og produktion. Gennem sjove og udfordrende aktiviteter bliver eleverne introduceret til hotel- og restaurationsbranchen og mærker skolens fag komme til live i praksis i et samarbejde mellem Ungdomsbyen, Hotel- og restaurantskolen (HRS) og Øens Have - Skandinaviens største by-landbrug.
Undervejs laver vi mad, høster råvarer og undersøger hvordan fremtidens bæredygtige gastronomi og produktion kan være med til at bidrage positivt til den klimakrise vi står midt i, mens eleverne får kendskab til begreber fra gastronomiens verden og et unikt indblik i, hvad det vil sige at uddanne sig til hotel- og restaurationsbranchen.
Dag 1 starter i Ungdomsbyen med en introduktion til gastronomiens verden, hvor eleverne lærer centrale begreber fra fødevarebranchen gennem sjove øvelser, quizzer om bæredygtighed og rollespil. Vi eksperimenterer med smage og strukturer, snakker bæredygtig fødevareproduktion og bygger klimavenlige pizzaer.
Dag 2 går eleverne direkte i produktionskøkkenet i et autentisk og professionelt læringsmiljø på Hotel- og Restaurantskolen. Eleverne undervises af erhvervsskolens faglærer, laver deres egen frokost og møder unge, der uddanner sig til ernæringsassistenter, kokke og tjenere og får et helt særligt indblik i de muligheder, som en erhvervsrettet uddannelse kan byde på i deres egen fremtid.
Dag 3 foregår ude i hos erhvervslivet når vi besøger Øens Have, Skandinaviens største urbane økologiske regenerative by-landbrug. Gennem rundvisning, fortællinger, høst og tilberedning af sæsonens grøntsager, kredser dagen omkring bæredygtige principper og det cirkulære samspil indenfor gastronomiens verden. Også her producerer eleverne en bæredygtige friskhøstet frokost til sig selv over bål.
Klassetrin
6. klasse
Brancher
Eleverne møder restaurationsbranchen i form af kokkeuddannelsen, og erhvervslivet i Øens Haves egen restaurant hvor uddannede kokke vil fortælle dem om deres arbejde med bæredygtige sæsonråvarer direkte fra egen produktion.
Målet er at understøtte grundskoleelevers søgning til de gastronomiske erhvervsuddannelser på EUD/EUX. Derudover møder eleverne
Elevernes faglige udbytte
- Eleverne lærer om fremtidens bæredygtige fødevarer på en sjov og lettilgængelig måde
- Eleverne oplever læringsmiljøet på Hotel- og Restaurantskolen på nært hold
- Eleverne får suppleret deres viden om madkundskab via madlavning, smag og æstetik
- Eleverne opdager uddannelses- og karriereveje inden for faget i mødet med en virksomhed.
Roller
Ungdomsbyens læringskonsulent er med gennem alle forløbets 3 dage. Konsulenten er ansvarlig for undervisningen på dag 1, og faciliterer hhv. dag 2 og 3 i samarbejde med en faglærer på Hotel- og Restaurantskolen der står for køkkenundervisningen, og en underviser fra Øens Have der er vores vært gennem hele dagen.
Vi forventer, at klassens lærer er med gennem hele kurset, har det pædagogiske ansvar og samarbejder med de undervisere, der varetager forløbet. Ungdomsbyen sender forud for forløbet kontaktoplysninger, drejebog og AULA-brev til læreren, så der er mulighed for at forventningsafstemme inden forløbet og at man er klædt godt på til forløbets 3 dage.
Samarbejde med virksomhed
Besøget hos Øens Have indgår som en integreret del af forløbet og fungerer som en naturlig afslutning på den røde tråd gennem forløbets tre dage, der har fokus på læring gennem virkelighedsnære oplevelser.
Det er Øens Haves egne ildsjæle og ansatte der agerer vært og formidlere på dagen, og lærer eleverne om både jord til bord, og bord til jord. Eleverne får indblik i grøntsagsdyrkning, komposteringsmetoder og hønsehold, mens de tilbereder hjemmelavede måltider fra bunden, bygget op omkring de råvarer, som de selv høster i marken.
Omfang
Forløbet varer 3 dage á 5 lektioner = 15 lektioner. Forløbet kræver ingen specifik forberedelse.
Lokationer
- Dag 1 (mandag) finder sted i Ungdomsbyen, Fælledvej 12 C, 3. sal, København N.
- Dag 2 (tirsdag) finder sted på Hotel- og Restaurantskolen, Vigerslev Allè 18, 2500 Valby.
- Dag 3 (onsdag) finder sted på Øens Have, Refshalevej 159b, 1432 København.
Arrangør
Ungdomsbyen er arrangør og er tovholder gennem alle 3 dage.
Udvid horisonten for både elever og lærere
Det obligatoriske Skole-Erhvervs-forløb løser klasserne autentiske opgaver for virksomheder, der stiller opgaverne og giver eleverne feedback på deres arbejde. Forløbene styrker elevernes praksisfaglighed ved at arbejde med temaer og opgaver, som virksomheder og omverdenen arbejder med.
Det obligatoriske Skole-Erhvervs-forløb løser klasserne autentiske opgaver for virksomheder, der stiller opgaverne og giver eleverne feedback på deres arbejde. Forløbene styrker elevernes praksisfaglighed ved at arbejde med temaer og opgaver, som virksomheder og omverdenen arbejder med. Forløbet styrker elevernes kompetencer inden for naturfag, dansk, matematik og håndværk og design samt det obligatoriske emne Uddannelse og Job og teknologiforståelse.
Forløbet giver både elever og lærere et konkret indblik i samarbejdsvirksomheden, i en branche, i potentielle uddannelses- og jobmuligheder og i det hele taget i, hvad det vil sige at gå på arbejde. Det er dermed med til at fremme elevernes praksisfaglige kompetencer og refleksioner over egne evner og interesser i forhold til valg af ungdomsuddannelse.
Hvor og hvordan?
Forløbene, som hele klassen deltager i, strækker sig over fem skoledage (25 lektioner). Undervisningen foregår dels på skolen, dels hos virksomheden og dels på andre adresser så som miljøskoler og makerspaces. Undervisningen varetages primært af undervisere fra BUFX, ABU eller eksterne partnere, der står for det faglige indhold, koordinering og udførelse af undervisningen.
De fleste skoler vælger Coding Class, som Københavns Kommune selv udbyder via BUFX. Her koder eleverne løsninger på deres mission og præsenterer til slut deres prototyper i 3D-verdener, spil, apps eller animationsfilm. Men der er også mulighed for at tilmelde sig eksterne forløb inden for fx byggeri, gastronomi og klima.
Hvert år i marts skal skolens leder vælge næste skoleårs forløb, som ligger i både efteråret og foråret. Forløbet er obligatorisk, og skolerne kan vælge, om det skal placeres i enten 6. eller 7. klasse.
Din rolle som lærer
Som lærer deltager du i et kick off-møde med virksomheden, står for klasseledelsen under forløbet og deltager aktivt i undervisningen. Der er en forventning om, at I tilrettelægger det, så den samme lærer deltager alle dage i forløbet.
Det er skolelederen, der er ansvarlig for at vælge og booke tilbud, men som lærer kan du orientere dig i tilbuddene og eventuelt komme med forslag.