Piktogrammer: Visuel støtte i skolen

Struktur, tryghed og et forudsigeligt læringsmiljø. Det er nogle af fordelene ved at bruge piktogrammer som visuel støtte i undervisningen.

Sådan kommer du i gang med piktogrammer

Dags- og lektionsprogrammer

Piktogrammer kan bruges til at strukturere dagens overordnede program og specifikke lektioner /moduler. 
Målet er at eleverne ved, hvad der sker, og hvem der underviser.

Placer piktogrammerne synligt

For at piktogrammer skal fungere effektivt, skal de placeres synligt i klasselokalet, ideelt i formidlingszonen ved tavlen eller smartboardet, så alle elever nemt kan orientere sig.

Konsekvent brug og forklaring

Hele teamet af lærere og pædagoger bør aftale at bruge piktogrammerne konsekvent ved at italesætte, vise og forklare dem tydeligt, så eleverne gradvist begynder at forstå deres betydning og funktion.

Understøttelse med ekstra redskaber

Piktogrammer fungerer bedst, når de kombineres med andre redskaber, såsom en time timer, der kan hjælpe eleverne med at holde styr på tidsrammer og skift i aktiviteter. Det styrker elevernes forståelse af dagens struktur.

Billedet illustrerer hvordan piktogrammer og timetimer svarer på de 10 H'er (hvad, hvem, hvornår, hvorhen, hvor meget, hvor længe, hvordan, hvor, hvad så, hvorfor ), som kan give børnene tryghed i undervisningen.
Fotograf
Andreas Noer Snorgaard

3 grunde til at bruge piktogrammer

  1. Støtter elevernes eksekutive funktioner:
    Elever i folkeskolen udvikler stadig evner som planlægning og strukturering, og piktogrammer kan hjælpe dem med at organisere og fokusere.
  2. Skaber tryghed og forudsigelighed
    Når piktogrammer bruges systematisk, bidrager de til et trygt og forudsigeligt læringsmiljø, som er særligt gavnligt for elever, der kan være utrygge ved skift og nye aktiviteter.
  3. Fremmer samarbejde og systematik
    Ved konsekvent at anvende de samme piktogrammer på tværs af klassetrin, lærere og pædagoger skabes en systematik, der gør læringsmiljøet genkendeligt og forudsigeligt for eleverne gennem deres skoleforløb.

Kender du de 10 H'er?

Når man bruger piktogrammer, arbejder man med de pædagogiske principper kendt som "de 10 H'er" som støtter eleverne i at forstå flere vigtige aspekter af deres læringsmiljø: hvad de skal gøre, hvordan de skal gøre det, hvornår opgaverne skal udføres, hvor de skal foregå, med hvem der deltager, hvorfor, hvor længe osv.

Piktogrammerne er udviklet i Område Nørrebro/Bispebjerg

Andreas Noer Snorgaard

Hvad er piktogrammer?

Vis alle

Visuelle symboler

Piktogrammer er enkle, visuelle symboler, der repræsenterer opgaver, aktiviteter eller begivenheder og gør information lettere at forstå for eleverne.

Støtteredskab i læringsmiljøet

Piktogrammer hjælper eleverne med at få overblik over dagens program og gør informationen mere tilgængelig.