Piktogrammer, struktur og visuel støtte i KKFO’er
Sådan kommer du i gang
Brug piktogrammer, billeder, tidsmarkører og lokationsmarkører til at skabe overblik over dagens program og aktiviteter. Formålet er, at børnene tydeligt kan se, hvad der skal ske, hvor det foregår, og hvem der er ansvarlig for aktiviteten. Brug en tavle (strukturtavle) til at sætte piktogrammerne op.
Placer strukturtavlen synligt
For at strukturtavle og piktogrammer skal fungere effektivt, skal de placeres synligt og centralt i KKFO’en, så alle børn nemt kan orientere sig og blive guidet.
De 10 H'er
Når man bruger visuel struktur, arbejder man med de pædagogiske principper kendt som De 10 H'er. Målet er at støtte eleverne i at forstå flere vigtige aspekter af deres læringsmiljø.
- Hvad skal jeg lave? (Indhold)
- Hvorfor skal jeg lave det? (Mening)
- Hvordan skal jeg lave det? (Metode)
- Hvor skal jeg lave det? (Placering)
- Hvornår skal jeg lave det? (Tidspunkt)
- Hvor længe skal jeg lave det? (Tidshorisont)
- Hvem skal jeg lave det med? (Personer)
- Hvor meget skal jeg lave? (Mængde)
- Hvem kan jeg få hjælp af?
- Hvad skal jeg lave bagefter?
Strukturtavlen i børneperspektiv
Strukturtavle og piktogrammer fungerer bedst for børnene, hvis KKFO’en bruger strukturtavlen systematisk og konsekvent. En ensartet praksis gør tavlen til en tydelig og forudsigelig del af børnenes hverdag. Set i et børneperspektiv handler det om at skabe mening og tryghed – at børnene kan forstå dagens struktur, forudsige, hvad der skal ske, og føle sig inddraget i fællesskabet.
Piktogrammer
Eksempler på strukturtavler
Her er 3 eksempler på, hvordan man kan sætte en strukturtavle op i en KKFO.
Eksempel: Strukturtavle til en mindre KKFO/en afdeling
Piktogrammer, billeder, pile og tidsmarkører visualiserer og understøtter de 10 H’er. Aktiviteterne er tidsbestemte, og pilen markerer de aktuelle aktiviteter. Denne strukturtavles rækker kan udvides, så der er plads til flere aktivitetskort og tilpasses en stor KKFO eller samlet for alle afdelinger.
Eksempel: Strukturtavle til en stor KKFO/flere afdelinger
Eksempel på strukturtavle til en stor KKFO med overordnede lokationsmarkører (matrikler, udearealer, sale). Der bruges piktogram-ure ved aktiviteter, der starter efter åbningstid. Piktogrammer, billeder og tidsmarkører visualiserer og understøtter de 10 H’er.
Eksempel: Strukturtavle opdelt efter lokationer
Strukturtavle med kolonner og billeder, der definerer overordnede lokationer. Der bruges piktogram-ure ved aktiviteter, der starter efter åbningstid.
3 grunde til at bruge visuel struktur
Fold alle ud
1. Støtter børnenes eksekutive funktioner
Børn KKFO udvikler stadig evner som planlægning og strukturering, og piktogrammer kan hjælpe dem med at organisere og fokusere.
2. Skaber tryghed og forudsigelighed
Når visuel struktur bruges systematisk, bidrager det til et trygt og forudsigeligt læringsmiljø, som er særligt gavnligt for elever, der kan være utrygge ved skift og nye aktiviteter.
3. Tydeliggøre læringsfokus blandt børn og voksne
Strukturtavler kan hjælpe med at gør læringsfokus i læringsmiljøet mere tydeligt og overskueligt både for børnene, men også for de voksne.