Feedbacksamtaler

Feedbacksamtaler er et effektivt værktøj til at styrke elevers faglige, sociale og personlige udvikling og hjælpe dem til at nå deres mål.

Styrk relationerne til dine elever, forstærk deres studiekompetencer og kvalificer uddannelsesvalget. Feedbacksamtaler er en ordning, hvor hver elev et par gange i løbet af skoleåret holder en kort sparringssamtale med en af klassens lærere.

Med feedbacksamtaler oplever eleverne at blive set, hørt og forstået på deres egne præmisser og tager derfor et større ejerskab over deres egne kompetencer, udvikling og mål. Spørgsmål som ”Hvad er vigtigst?”, ”Hvad kan være anderledes?” eller ”Hvad er første skridt?” kan gøre unge mere bevidste om, hvor de klarer sig godt, og hvor de kan udvikle sig – både nu og her og i fremtiden.

1:1-samtalen er desuden en mulighed for at opdage eventuel begyndende mistrivsel hos elever. Som lærer får du et unikt indblik i elevernes perspektiver og i den sociale dynamik i klassen, og samtalerne giver i særlig grad en stemme til de elever, der ikke fylder mest i klasserummet.

 

Din rolle som lærer

Som udgangspunkt afholder du som lærer tre samtaler á ca. 20 minutter årligt med hver elev, og afsættet kan være samtalemodellen (kan downloades nedenfor), hvor fokus er på elevens aktuelle situation og eventuelt et udvalgt tema. 

Din rolle er i bund og grund at være sparringspartner på, hvad der styrker elevens skolegang både nu og efter folkeskolen. Det er oplagt, at I til hver samtale følger op på den foregående samtale og de målsætninger, I har sat i fællesskab. 

Forældrene kan have gavn af at vide, hvordan I arbejder med feedbacksamtaler, når eleverne starter med feedbacksamtaler i 8. klasse. Filmen herunder er lavet til det første forældremøde i 8. klasse, så forældre ved, hvad samtalerne går ud på.

Video Url

Materialer til dine feedbacksamtaler

Hvor og hvordan?

Samtalerne varer typisk 20 min., foregår ca. tre gange årligt og kredser om elevens faglige, sociale og personlige udvikling. Der er udviklet en samtaleguide, som samtalerne kan tage udgangspunkt i, som kan downloades herunder. 

Det er op til den enkelte skole, hvordan man strukturerer samtalerne og passer dem ind i forhold til undervisningen. Samtalerne er især givtige at afholde i 8. og 9. klasse. Nogle skoler bruger også samtalerne på lavere klassetrin. 

Feedbacksamtalerne har vist sig rigtig gavnlige for både elever og lærere, særligt på de skoler, hvor samtalerne er integreret i skolens hverdag, og hvor eleverne er vant til samtalerne og bevidste om, hvad formålet med dem er.

Kontakt

Marie Rubeck Ødegaard