Kompetencecenter - ADHD og autisme ved Charlottegården

Kompetencecenteret tilbyder sparringsforløb til almenskoler ud fra et ressourceorienteret børnesyn og med fokus på deltagelsesmuligheder.

Kompetencecenteret har viden om og praksiserfaring i arbejdet med læringsfællesskaber og læringsmiljøer for alle børn – og med særlig fokus på børn og unge på ADHD- og autismespektret. 

Med udgangspunkt i konkrete problemstillinger samarbejder kompetencecenteret med skolerne om analyse og efterfølgende udvikling af strategier, der understøtter elevernes emotionelle, sociale og faglige trivsel og udvikling. 

For at sikre indsatsers efterliv, er det centralt, at der er en rød tråd igennem hele organisationen. Det handler om et fælles pædagogisk, didaktisk og organisatorisk afsæt på både team-, årgangs- og ledelsesniveau.

Eksempler på supporttilbud til skoler ift. enkelte elever, klasser og årgange

  • Specialpædagogisk teori og viden i praksis – målgruppeforståelse 
  • Barnets perspektiv - bag om adfærd 
  • Balance mellem krav og kapacitet
  • Læringsfællesskaber og -miljøer 
  • Mellemformer - fokus på lokale løsninger 
  • Strukturel og relationel klasseledelse 
  • Eksekutive funktioner – forestillingsevne, forarbejdningshastighed, tidsfornemmelse, organisering, etc.
  • Sanseintegrationsforløb – regulering af nervesystemet via fysisk træning, afspænding og dybe tryk
  • Personlig, følelsesmæssig og social udvikling gennem leg og samspil - udviklingsstøttende samspil/ relationer 
  • Begribelighed, motivation, progression og differentiering
  • Kommunikation – de professionelles sprog
  • Forældresamarbejde – den gode kommunikation 
  • Organisering og strukturering af obligatoriske udskolingsaktiviteter - projektopgave, termins- og afgangsprøver
  • Sparring med teams ift. elever i BUF- og SKOLE-flex
  • Ufrivilligt skolefravær – hvor bor problemet?

Eksempler på supporttilbud til skoler, afdelinger, ressourcecentre og ledelser

Charlottegårdens Kompetencecenter tilbyder kompetenceopbygning og support på et bredere og mere organisatorisk niveau på skolerne. Det omfatter: 

  • Oplæg, kurser og workshops ifm. eksempelvis pædagogiske dage, forberedelsesdage og lign. 
  • Pædagogiske indsatser for personalegrupper (lærere og pædagoger – på tværs af skole og KKFO/klub)
  • Sparring med RC/PLC og ledelse ift. pædagogiske indsatser, systematik og indsatsers efterliv.

Kontakt

Skolen i Charlottegården

Frederikssundsvej 77-79

2400 København NV

Emails:

  • j21p@kk.dk (Mogens)
  • dq2x@kk.dk (Mette)
  • rx05@kk.dk (Emil)

 

Ring til os, hvis I har spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe jer med en specifik udfordring hos jer. Henvend jer til kompetencecentret gennem ledelsen, hvis I har en konkret indsats, som I gerne vil have os til at hjælpe med ude hos jer.