Kompetencecenter for ADHD og autisme ved Charlottegården
Kompetencecenteret har viden om og praksiserfaring i arbejdet med læringsfællesskaber og læringsmiljøer for alle børn – og med særlig fokus på børn og unge på ADHD- og autismespektret.
I løbet af et supportforløb fra kompetencecentret vurderes elevernes læringsprogression systematisk, så der løbende sker en tilpasning af de krav og udfordringer, eleverne møder. Dette sker med afsæt i blandt andet: TEACCH-metodikken, Indsatsmodellen, Robusthedsprogrammet, sanseintegration, Emotionel Coaching, udvikling af elevernes eksekutive funktioner (’Get ready-do–done’) og udvikling af elevernes sociale kompetencer – ”Social Tænkning”.
Eksempler på supporttilbud til skoler ift. enkelte elever, klasser og årgange
- Specialpædagogisk teori og viden i praksis - målgruppeforståelse
- Forståelse af barnet/barnets perspektiv - bag om adfærd - samarbejdsbaseret problemløsning
- Læringsfællesskaber og -miljøer (Co-teaching)
- Strukturel klasseledelse - fysisk/visuel guiding og organisering
- Data, analyse og hypotese i forhold til iværksættelse af indsatser
- Mentalisering/selvagens - de voksnes praksis
- Sanseintegrationsforløb - regulering af nervesystemet via hård træning, afspænding og dybe tryk
- Personlig, følelsesmæssig og social udvikling gennem leg og samspil - udviklingsstøttende samspil/relationer
- Eksekutive funktioner - forestillingsevne, tidsfornemmelse, overblik, organisering og planlægning
- Begribelighed, progression og differentiering
- Kommunikation – de professionelles sprog
- Forældresamarbejde – den gode kommunikation
- Organisering og strukturering af obligatoriske udskolingsaktiviteter (projektopgave, termins- og afgangsprøver for elever med særlige behov)
- Sparring med teams i forhold til elever i Skoleflex eller BUF-Flex
Eksempler på supporttilbud til skoler, afdelinger, ressourcecentre og ledelser
Charlottegårdens Kompetencecenter tilbyder støtte på et bredere og mere organisatorisk niveau på skolerne. Det omfatter:
- Præsentation af aktuel viden om ADHD og Autismespektrum-forstyrrelser (jf. temaerne ovenfor)
- Indblik i begrebet ’ressourceorienteret børnesyn’ – ”se bag om barnets adfærd”
- Arbejde med perspektivskifte, der retter sig mod elevernes ressourcer
- Fokus på elevernes følelsesmæssige udvikling – samt den voksnes rolle
- Præsentation af - og introduktion til sanseintegrationsindsatser
- Support til udskolingen omkring terminsprøver, projektopgaver og afgangsprøver for elever med særlige behov
- Support til ressourcecentre ift. arbejdsgange og systematik
- Sparringsforløb med RC/PLC-teams (fokus på pædagogiske indsatser og værktøjer der skal implementeres)
Kontakt
Skolen i Charlottegården
Frederikssundsvej 77-79
Emails:
- j21p@kk.dk (Mogens)
- dq2x@kk.dk (Mette)
- rx05@kk.dk (Emil)
Ring til os, hvis I har spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe jer med en specifik udfordring hos jer. Henvend jer til kompetencecentret gennem ledelsen, hvis I har en konkret indsats, som I gerne vil have os til at hjælpe med ude hos jer.